Zonder werkstress voor de klas

Van werkdruk naar werkstress.

Er wordt veel geschreven over de werkdruk in het onderwijs. Er zijn verschillende onderzoeken gedaan en de cijfers liegen er niet om:

  • 84% van de docenten vindt de werkdruk te hoog
  • 51% vindt de werkdruk onacceptabel hoog
  • 1 op de 5 leraren zit thuis met een burnout
  • vergeleken met andere Europese landen heeft het basisonderwijs een top 6 positie, VO onderbouw een top 3 en VO bovenbouw een top 2 positie

Als belangrijkste oorzaken voor deze hoge werkdruk worden genoemd:

  • teveel administratieve taken die niet direct met de prestaties van leerlingen te maken hebben
  • te veel leerlingen in een klas die extra aandacht nodig hebben
  • te grote klassen

Deze cijfers zijn al een paar jaar zo en lijkt niet veel te veranderen. Integendeel: de klassen zijn groter geworden, de problematiek van, en verschillen tussen, leerlingen zijn groter en zwaarder en de administratieve taken zijn toegenomen. Voor veel docenten leidt deze hoge werkdruk tot, soms grote, werkstress. Daardoor komt de relatie tussen leerkracht en leerling onder druk te staan. En dat terwijl uit andere onderzoeken juist duidelijk is geworden dat het allerbelangrijkste voor de prestaties en motivatie van leerlingen de relatie met de leerkracht is!

Het wordt tijd dat deze relatie en jou professionaliteit als leerkracht weer volop aandacht krijgen. Gun jezelf dat moment door mee te doen met een van de onderstaande mogelijkheden en begin vandaag nog met het verlagen van je werkdruk en voorkomen van werkstress.

lerarencoach - zelf aan de slag
Minder Regels

Als je het gevoel hebt dat er teveel regels zijn waaraan je je moet houden, doe dan mee met de training en maak van een regel een advies!

lerarencoach - coaching
 Samen aan de slag

Met een aantal coachingsgesprekken heb je snel duidelijk waar je staat en hoe je je werkdruk kunt verlagen.

LerarenCoach - teamcoaching
Met elkaar aan de slag

Een hele effectieve manier om werkdruk te verlagen is om met het hele team tegelijk aan de slag te gaan en zo een breder effect te creëren.